Vierentwintig uur. Acht doelen. Het lijkt eenvoudig genoeg, maar Arkane Studios staat er niet om bekend dat het op veilig speelt. In de voetsporen van Dishonored en Prey, is Deathloop Arkane’s nieuwste tijdverruimende meeslepende sim die stijl uitstraalt, geïnspireerd door de jaren zestig om een gedurfde esthetiek te creëren die je normaal niet ziet in videogames.
Ik kreeg onlangs de kans om een hands-off gameplay-preview bij te wonen, samen met een vraag en antwoord van Game Director Dinga Bakaba en Art Director Sebastien Mitton voorafgaand aan de release van Deathloop op de PS5. Ik wachtte al reikhalzend op de game voor de preview, en deze preview heeft mijn gevoelens alleen maar gestold. Deathloop zou gemakkelijk een van de meest interessante games kunnen zijn die dit jaar uitkomen.
VPN-deals: levenslange licentie voor $ 16, maandelijkse abonnementen voor $ 1 en meer
Wat zijn de loops in Deathloop?
Bron: Bethesda
Zonder iets te bederven, begon de gameplay-preview in het begin, toen een van onze hoofdpersonages Colt wakker werd op Blackreef en leed aan een ernstig geval van geheugenverlies. Terwijl hij probeert erachter te komen wat er in godsnaam aan de hand is, kondigt Julianna zichzelf aan via een luidspreker en begint ze hem te beschimpen. Wat volgde was een filmpje dat mijn mond deed openvallen, en het is duidelijk dat er een veel er gebeurt meer met deze tijdlus dan Arkane heeft laten merken.
Deathloop zou dit jaar gemakkelijk een van de meest interessante games kunnen zijn.
Voor iedereen die nog steeds in de war is over de monteur van de tijdlus, werd het als volgt beschreven: je begint je dag ’s ochtends en je kunt een wijk kiezen die je wilt bezoeken. Zodra u een district verlaat, gaat de tijd vooruit (ochtend, middag, middag, avond). U kunt vervolgens in willekeurige volgorde het district selecteren dat u wilt bezoeken. Bakaba zei dat je ervoor kunt kiezen om een tijdsperiode over te slaan en direct te gaan waar je moet zijn of wilt verkennen. Om te voorkomen dat dingen oud worden, zullen wijken verschillen afhankelijk van het tijdstip dat u bezoekt, en sommige locaties kunnen daardoor open of afgesloten zijn.
Over de tijdlus gesproken, Bakaba werd gevraagd welke ontwerpbeslissingen werden genomen om ervoor te zorgen dat elke lus productief aanvoelde. Zijn antwoord gaf enig inzicht in hoe het team van Arkane de tijdloops in Deathloop bekijkt. In plaats van een eenheid van progressie te zijn, is het gewoon de toestand van de wereld.
“De manier waarop we die lussen eigenlijk zien, is dat ze niet de eenheid van progressie zijn, de lus is de toestand van de wereld”, zei hij. “En de wereld is als volgt: het is een wereld die in een lus zit. Maar de staat van je progressie is eigenlijk hoe je je doelen voltooit.”
Hij legde verder uit hoe spelers een bepaald district bezoeken (er zijn er vier in het spel) en verschillende aanknopingspunten vinden voor hun volgende doel of doel, zoals een onderzoek. Naarmate spelers meer aanwijzingen ontdekken, leren ze langzaam hoe de wereld zich ontvouwt en hoe elk personage zijn leven leidt. Dit is de echte vooruitgang in Deathloop, en de hoeveelheid variatie zorgt ervoor dat elke lus niet repetitief wordt.
Het is een nieuwe kijk op de roguelike
Bron: Bethesda
Sommigen zouden dit soort gameplay vergelijken met een roguelike, hoewel Bakaba zelf niet gelooft dat het een roguelike is. Hij beschrijft roguelikes waarbij het progressie is door steeds moeilijkere niveaus, en daar is een herhaling als je een uitdaging overwint. In Deathloop is je doel niet per se om het einde van de dag te halen – het is meer een moordpuzzel. Je kunt elke missie naar eigen inzicht benaderen. Je mag in elk district zo weinig of zo veel tijd doorbrengen voordat je naar het volgende gaat, en je kunt ze allemaal bezoeken op elk moment van de dag dat je maar wilt.
Bij Deathloop draait het allemaal om het opbouwen van je meesterschap en kennis van de wereld om je heen.
“Ik denk dat het een genre is dat velen van ons bij Arkane erg leuk vinden,” zei Bakaba. “Je kunt zien aan de enige roguelike die Arcane deed, en dat is Prey Mooncrash uit Arkane Austin. Wat Deathloop betreft, was de aanpak heel anders … Omdat ik er over het algemeen van overtuigd ben dat het de gemeenschappen zijn die echt beslissen In welk subgenre je game valt om eerlijk te zijn, meeslepende sims zouden niet bestaan als spelers er niet een eigen subgenre van maakten. “
Bij Deathloop draait het allemaal om het opbouwen van je meesterschap en je kennis van de wereld om je heen. Je hebt de mogelijkheid om wapens, snuisterijen en krachten tussen elke lus te bewaren, waardoor je gevoel van progressie nog sterker wordt. Hoewel de wapens en krachten van Deathloop zijn getoond in eerdere trailers, was de opname van snuisterijen misschien gemakkelijk over het hoofd te zien. Snuisterijen werken een beetje als bone charms van Dishonored en kunnen de wapens en vaardigheden van Colt op verschillende manieren versterken.
Bron: Bethesda
En als we het over krachten hebben, een daarvan is Reprise, waarmee Colt de tijd bij de dood twee keer kan terugspoelen voordat de lus opnieuw begint na je derde dood. Ik was aanvankelijk bang hoe het spel in balans zou zijn met de tijdlus in gedachten, en dit verlicht een aantal van mijn zorgen.
Voor Dishonored-fans die er zijn, heb je waarschijnlijk al gemerkt dat Colt een paar krachten in petto heeft die doen denken aan Blink (Shift in Deathloop), Domino (Nexus) en Windblast (Karnesis). Zijn anderen omvatten Aether, het vermogen om zichzelf onzichtbaar te maken; en Havoc, wat Colt de kracht geeft om schade te absorberen en deze te ontladen in “een epische explosie van vernietigende kracht”, aldus Arkane.
Reprise geeft Colt de mogelijkheid om de tijd na overlijden twee keer terug te spoelen.
Arkane heeft veel moeite gestoken in het levelontwerp van Deathloop om plaats te bieden aan deze krachten en het feit dat een andere speler je spel kan binnenvallen als Julianna (dit PVP-aspect kan worden uitgeschakeld of alleen naar vrienden worden geschakeld). Bakaba merkte op dat Arkane altijd probeert om hun levels erg open te maken, zodat ze op meerdere manieren kunnen worden doorlopen, vooral omdat spelers deze districten verschillende keren zullen bezoeken. Veel van de omgeving is ontworpen door ontwikkelaars met een architectonische achtergrond.
Interessant genoeg onthulde hij ook dat het aantal AI-personages dat in de strijd kan zijn, ongeveer het dubbele is van dat van Dishonored, dankzij de kracht van de PS5.
Erfenis uit de jaren 60
Ik zei eerder dat Deathloop een zeer gewaagde esthetiek heeft, geïnspireerd door de jaren zestig. Art Director Sebastien Mitton zei dat hij de jaren 60 suggereerde omdat het hem deed denken aan een tijd waarin mensen gelukkiger waren en zich niet al te veel zorgen maakten over de toekomst, met uitzondering van de Koude Oorlog.
“Ik dacht dat het heel interessant was om al deze personages te creëren die voor altijd zouden leven, die voor altijd een feest zullen houden en echt gek kunnen worden”, zei hij.
Deze elementen informeerden vervolgens de sci-fi-aspecten van het spel, waardoor Arkane interessante gadgets en wapens kon maken. Mitton bracht ook naar voren hoe hij aan Prey werkte en werd geïnspireerd door die mix en contrast van de Russische en Amerikaanse tijdperken.
‘En dat was mijn benadering,’ zei Mitton. “Ik dacht: ‘Ik zou dat nog verder willen pushen.’ En dat is wat we probeerden naar Blackreef te brengen. Wat ook interessant is, is dat we dit deden met Dishonored en Ravenholm, al onze eerdere projecten. We creëren een groot visueel contrast in de omgeving tussen verschillende dingen. Dus neem je bijvoorbeeld een eiland dat geïsoleerd ten noorden van Schotland, dat een oud vissersdorp heeft, voeg je daar metalen constructies en bunkers aan toe, zoals in Pripyat en Tsjernobyl, en dan vindt het plaats in de jaren 60, en zouden mensen een eeuwig feest houden. Het creëert een plek dat is volkomen uniek. “
Bron: Bethesda
Net als Dishonored en Prey, kunt u de tools die tot uw beschikking staan, mixen en matchen.
De gameplay-preview die ik te zien kreeg, toonde alle bovengenoemde ontwerpfilosofieën die Bakaba en Mitton bespraken. Het doelwit was Aleksis Dorsey, midden in het geven van een extravagant feest in zijn landhuis. We hebben de Reprise-mogelijkheid in actie gezien, samen met enkele gadgets die Colt zal gebruiken om torentjes en andere apparaten uit te schakelen. Net als Dishonored en Prey, kun je de tools die je tot je beschikking hebt mixen en matchen en een missie naar eigen inzicht benaderen. Er zijn meerdere manieren om een doelwit uit te schakelen, dus wees creatief.
Hoewel dit niet in de preview werd getoond, zei Bakaba dat Deathloop veel nevenactiviteiten en missies heeft die helpen de wereld op te bouwen, waarschijnlijk zelfs meer dan Dishonored. Een deel van de reden is dat je deze wijken zo vaak zult bezoeken, en het team wilde dat de wereld zich levend zou voelen met veel kleine dingen om op te pikken.
Laatste gedachten
Bron: Bethesda
Als ik met maar één gedachte uit de preview kwam, is het dat Arkane iets speciaals aan het koken is met Deathloop. Het is een open sandbox waar de mogelijkheden bijna eindeloos aanvoelen, wat leidt tot een hoge herspeelbaarheid. Arkane wordt alleen maar beter en beter met elke nieuwe game, en als het alles wat het uit het verleden heeft geleerd, meeneemt in Deathloop, zouden we kunnen kijken naar een game van het jaar-mededinger. Het is op zijn minst een spel waarover nog heel lang moet worden nagedacht.
Deathloop is gepland voor PS5 en pc op 14 september 2021. Hoewel Arkane nu eigendom is van Xbox, respecteert Microsoft zijn eerdere exclusiviteitsovereenkomst voor PlayStation. Het is onduidelijk wanneer Deathloop zijn weg zal vinden naar Xbox Series X, maar ik zou zeggen dat het zeer waarschijnlijk is na zes maanden of een jaar, wat standaard is voor exclusiviteitsovereenkomsten. Als je nog geen PS5 hebt kunnen kopen, heb je nog even de tijd.
Doorbreek de lus
Deathloop
Vierentwintig uur. Acht doelen. Je weet wat je moet doen.
Deathloop is tot nu toe de meest ambitieuze meeslepende sim van Arkane. Verken het eiland Blackreef terwijl je werkt om acht visionairs te elimineren, terwijl je ondertussen op jacht bent door een andere huurmoordenaar. Je doel is om de tijdlus te doorbreken, maar dat wordt makkelijker gezegd dan gedaan.
We kunnen een commissie verdienen voor aankopen via onze links. Kom meer te weten.
CreditSource link